Filtr powietrza dla Warszawy? Dlaczego nie!

Iga Macewicz
23 kwietnia 2018

Kilkadziesiąt prac i kilkadziesiąt wizji nowej przestrzeni, w której można żyć komfortowo, bezpiecznie i ekologicznie – koncepcje studentów architektury są mocno związane z ochroną środowiska i nastawione na budowanie społecznych więzi. Zwycięzcy konkursu „Zmień wizję w projekt” proponują przemyślane, spójne miejsca, w których codzienność jest przyjemnością.

news pics

Studencka edycja konkursu „Zmień wizję w projekt” pod hasłem „Rzuć to wszystko co złe”, organizowanego przez ROCKWOOL Polska, miała wyłonić projekty, które wyróżniają się estetyką, funkcjonalnością, a także sposobem zastosowania nowoczesnych rozwiązań budowlanych. Kilkadziesiąt prac studentów architektury oceniło Jury w składzie: Prof. arch. Marian Fikus, członkowie pracowni TOPROJEKT (zwycięzcy Grand Prix w konkursie dla architektów „Zmień wizję w projekt”): Marek Wawrzyniak, Karol Wawrzyniak i Katarzyna Mazurek, a także Piotr Pawlak, ekspert ROCKWOOL Polska.

Wygrał projekt odważny i dobrze przemyślany – filtr powietrza dla Warszawy autorstwa Michała Dołbniaka, studenta architektury na Politechnice Warszawskiej. Zdaniem jurorów to właśnie ta praca zasłużyła na Grand Prix. – Koncepcja obiektu położonego w centrum wielomilionowego miasta, który dzięki zastosowaniu powierzchni zielonych i systemów filtrowania powietrza nie tylko nie powoduje dodatkowych zanieczyszczeń, ale przyczynia się do ich redukcji, zasługuje na najwyższe uznanie – mówi Marian Fikus, przewodniczący Jury.

Wyróżniono też sześć prac: „Dom miejski” projektu Joanny Lemki, „Budynek Centrum Sportowego w Warszawie” Kuby Nowaka, „Gminny dom kultury” projektu Agaty Treli, „Centrum Aktywności Lokalnej” Darii Rutkowkiej, „Piętra Kultury” Elżbiety Szymańskiej i „Kamieniczki” projektu Karoliny Szczygieł.

Prace świadczą o dobrym przygotowaniu zawodowym autorów, dla których liczy się ochrona środowiska, a także kształtowanie przestrzeni w sposób, który sprzyja nawiązywaniu głębokich więzi społecznych. Te dwa filary to najnowsze trendy w architekturze, co studenci doskonale wychwytują, potrafią też wpisać projekt w kontekst urbanistyczny i architektoniczny. W architekturze ważne jest też to, czego nie widać gołym okiem – czyli zastosowane materiały budowlane. W nagrodzonych pracach nowoczesne rozwiązania ROCKWOOL, ROCKFON i ROCKPANEL spełniają ważną rolę – zwiększają bezpieczeństwo pożarowe, poprawiają efektywność energetyczną, chronią przed hałasem, są funkcjonalne, estetyczne i wygodne w użytkowaniu. W tak zaprojektowanej przestrzeni największą zaletą jest komfort życia.

Konkurs „Zmień wizję w projekt” ROCKWOOL Polska organizowany jest od 2012 roku. Tegoroczna studencka edycja pod hasłem „Rzuć to wszystko co złe” to okazja do rozmowy o tym, jak można dobrze projektować i budować w Polsce. Twórcy takich obiektów jak Hala Koszyki w Warszawie, NOSPR w Katowicach czy Filharmonia Szczecińska udowadniają, że jest to możliwe – te niezwykle nowoczesne budowle zachwycają nie tylko gości, ale i jurorów prestiżowych konkursów architektonicznych. Konkurs „Zmień wizję w projekt” wyłania projekty, w których widać, że ich autorzy czują przestrzeń, myślą kreatywnie i potrafią wykorzystać najlepsze technologie budowlane.

O ROCKWOOL Polska

Jako ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. jesteśmy częścią Grupy ROCKWOOL. Posiadamy  2 fabryki w Polsce – w Cigacicach i w Małkini. Zatrudniamy ponad 1200 pracowników. W naszej ofercie znajdują się izolacje budowlane, specjalistyczne izolacje i rozwiązania techniczne oraz przemysłowe.

Jako Grupa ROCKWOOL czujemy się zobowiązani do poprawy warunków życia każdego, kto korzysta z naszych rozwiązań i produktów. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają nam rozwiązywać wiele z najistotniejszych dziś wyzwań w zakresie zrównoważonego budownictwa: od redukcji zużycia energii i zanieczyszczenia hałasem, przez podniesienie bezpieczeństwa pożarowego, do skutecznej walki z niedostatkiem wody oraz powodziami. 

Szeroka gama naszych produktów i rozwiązań odzwierciedla różnorodność potrzeb mieszkańców naszego globu, wspierając jednocześnie naszych partnerów w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla.

Wełna skalna to niezwykle wszechstronny materiał, stanowiący podstawę wszystkich naszych działań. Z zespołem ponad 11 000 oddanych kolegów i koleżanek z 39 krajów jesteśmy światowym liderem w produkcji rozwiązań z wełny skalnej. Od izolacji budowlanych, akustycznych sufitów oraz zewnętrznych okładzin fasadowych, przez rozwiązania ogrodnicze i zmodyfikowane włókna używane w przemyśle, aż do izolacji dla przemysłu i energetyki oraz przemysłu morskiego i przybrzeżnego.